Duurzaamheid in universitaire opleidingen in de gezondheidszorg | LUMC | GREENER
Slechts een klein deel van de opleidingen en curricula hebben het over duurzaamheid. Terwijl veel opleidingen wel willen, maar niet weten hoe. Dit rapport biedt inzicht in de huidige (2022) situatie rondom het thema duurzaamheid in Nederlandse universitaire zorgopleidingen.
Het rapport is geschreven door LUMC-onderzoekers Evelyn Brakema, Eva Visser en Lea Wiggers. Visser: 'Slechts 6 van de 58 onderzochte onderwijsregelingen en curricula bleken duurzaamhied te benoemen. Wel zagen we dat het draagvlak groot is om het thema op korte termijn in te bedden. Alleen de kennis ontbreekt nog hoe.'
Daarom zijn er gesprekken gevoerd met studenten, docenten, opleidingsdirecteuren en andere stakeholders en zijn inspanningen en randvoorwaarden omschreven om duurzaamheid op te nemen. Hierbij kan worden gedacht aan het verplicht stellen dat duurzaamheid onderdeel is van de opleiding, maar ook trainingen voor docenten over klimaatverandering en gezondheid, en landelijke samenwerking over dit thema zijn van belang.
Projectleider Brakema: 'Met dit rapport kunnen opleidingen aan de slag om duurzaamheid op te nemen in het curriculum en zijn de zorgprofessionals van de toekomst ook daadwerkelijk voorbereid op de toekomst.'