Ga naar de hoofdinhoud

Visiedocument onderwijs helpt umc’s verduurzamen

De klimaatcrisis is op dit moment de grootste bedreiging voor de volksgezondheid. Daarom moeten we verduurzamen en daarbij spelen toekomstige zorgprofessionals  een grote rol. De academische opleidingen hebben vanuit de NFU het visiedocument 'Planetaire gezondheid in de umc-opleidingen' geïnitieerd om zo planetaire gezondheid (meer) aandacht te geven in het onderwijs.

Het document 'Planetaire gezondheid in de umc-opleidingen' is er ter inspiratie om studenten de juiste competenties met betrekking tot planetaire gezondheid mee te geven in het onderwijs. Het visiedocument biedt een handreiking met praktijkvoorbeelden voor alle zorg gerelateerde opleidingen. Meer onderwijs over planetaire gezondheid draagt bij aan een duurzame zorgsector en een gezonde, rechtvaardige samenleving voor iedereen. Dit geldt voor zowel de huidige generatie als toekomstige generaties, nationaal en internationaal. ​ 

Studenten een planetaire bril opzetten 

Noortje Campman, beleidsmedewerker onderwijsinnovatie bij de faculteit Geneeskunde UMC Utrecht, is de trekker van het visiedocument, dat tot stand is gekomen in samenwerking met alle umc's. Ze vertelt: “Op dit moment is er disbalans tussen mens en natuur, waarbij niet alleen op gebied van CO2-uitstoot maar ook als het gaat om biodiversiteit en waterkwaliteit de grenzen van de natuur worden overschreden. De zorgsector draagt hier aanzienlijk aan bij. Het is onze opgave en verantwoordelijkheid om oplossingen te bedenken om deze negatieve impact te kantelen door middel van verbinding en een positieve aanpak. We moeten de zorg anders gaan organiseren. We willen in onze opleidingen studenten leren over de relatie tussen duurzaamheid en gezondheid. Zet studenten een planetaire bril op!”

Interdisciplinaire samenwerking voor duurzaamheid 

De inbedding van duurzaamheid in de opleidingen Geneeskunde, Biomedische Wetenschappen, Klinische Gezondheidswetenschappen in het UMC Utrecht is al gestart. Zo wordt bijvoorbeeld al de e-module ‘De duurzame wetenschapper’ voor onderzoeksopleidingen ontwikkeld. Noortje: “Ook het thema sociale ongelijkheid komt terug in het onderwijs. Zo lijden kwetsbare groepen meer onder de ecologische crisis en is er daarom specifieke aandacht voor deze groepen. Ook willen we de samenwerking tussen vakgebieden, zoals bedrijfskunde, techniek, biomedische wetenschappen en geneeskunde stimuleren. Zo kunnen we complexe duurzaamheidsvraagstukken aanpakken. Ik zie dat als een kans.” 

Samenwerken, verbinden, omarmen 

Om planetaire gezondheid (meer) aandacht te geven in het onderwijs, hebben de academische opleidingen vanuit een NFU-samenwerking en gefinancierd vanuit de Green Deal Duurzame Zorg door VWS, dus nu de handen ineengeslagen. Noortje: “Ik ben er trots op dat we dit hebben gerealiseerd en dat deze visie gedragen wordt. Ik hoop dat dit visiedocument opleidingen helpt om het thema planetaire gezondheid en duurzaamheid in de zorgopleidingen in te bedden. Door landelijke samenwerking te versterken, elkaar te inspireren en het uitwisselen van onderwijsbouwstenen te omarmen, kan iedere opleiding op zijn eigen manier planetaire gezondheid in het onderwijs integreren. 

Bekijk het visiedocument

Educatie-Studenten-Interactie-1